Squirrel Monkey, a wild one
- Frame Louis Philippe period (1840-1890),
dimensions 87 x 64 cm - Lijst periode Louis Philippe (1840-1890)
afmeting 87 x 64 cm
In Paris I purchased a number of engravings from the 18th and 19th centuries with illustrations of monkeys. Disarming prints in their beauty and naivety. They are wonderful and I used them as example for this work. They show monkeys in the pose of a dog, with bestial wild faces, human faces, almost demonic faces.
In this work, I began collecting and merging images and data in collage-like way. They seem to have nothing to do with each other, but when they come together they form a connection, just as night belongs with day.
I have made use of parts from marionettes from the 19th century.
Various periods in which I have worked have come together in “Squirrel Monkey, a wild one”.
Just as somebody may speak several languages, I make use of a diversity in image languages.
“In Parijs heb ik een aantal gravures gekocht uit de 18 en 19e eeuw met afbeeldingen van apen. Ontwapenende prenten op het gebied van schoonheid en naïviteit.
Ze zijn prachtig en voor dit werk heb ik ze als voorbeeld genomen. Ze laten apen zien met het postuur van een hond, met dierlijke wilde gezichten, menselijke gezichten, haast duivelse gezichten.
In dit werk ben ik de beelden en gegevens op een collageachtige manier gaan verzamelen en samenvoegen.
Ogenschijnlijk hebben ze niks met elkaar te maken maar als ze samenkomen, vormen ze een verbinding zoals de nacht bij de dag hoort.
Ik heb gebruik gemaakt van onderdelen van poppenkastpoppen uit de 19e eeuw.
Verschillende periodes waarin ik gewerkt heb komen samen in “Squirrel Monkey, a wild one”.
Zoals een ander verschillende talen spreekt, maak ik gebruik van een verscheidenheid aan beeldtalen”.