You must be able to feel the hands grasping each other.The crick in the right hand (her left hand) is a relaxed muscle spasm that is important for her thoughts that you must be able to feel.
The pressure on the elbows also indicates relaxation and the familiarity with her surroundings.
For me, her face must conjure up the Thirties.
You must be able to read that time in her thoughts and appearance.
The familiarity of and with the monkey must be indivisible.
The monkey could be real and could be a china statue. For me, the monkey must express that tension of whether it is alive or not. I wanted to show it with the suggestion that “dead things” can also be alive and have thoughts.
“Het ineenschuiven van de handen moet voelbaar zijn.
De knik in de rechterhand (haar linkerhand) is een ontspannen spierspanning die belangrijk is voor haar gedachten die je moet kunnen voelen.
Ook de druk op de ellebogen geven rust weer en de vertrouwdheid van haar omgeving.
Haar gezicht moest voor mij de dertigerjaren oproepen.
Die tijd moet afleesbaar zijn in haar gedachten en uiterlijk.
De vertrouwdheid van en met het aapje moest onafscheidelijkheid zijn.
Het aapje mag echt zijn en mag een porseleinen beeldje zijn.
Het aapje moest voor mij het spanningsveld hebben is het nu levend of niet.
Ik wilde het uitbeelden met de suggestie van de “dode dingen” kunnen ook levend voelen en gedachten hebben”.