Page 12 - Menselijk al te menselijk
P. 12
Dansend kind en duizendpoot
Saskia groeide op in Baarn als jongste van vier kinderen, formaat. In Nederland was Saskia een van de eersten
een vrolijk dansend en springend kind. Van jongs af aan die het gietproces in eigen handen nam, wat haar de
was al duidelijk dat ze beeldend heel sterk was, omdat ze mogelijkheid gaf om te maken wat ze wilde. Hiermee
altijd tekende en beeldjes maakte bij de plaatselijke beeld- haalde ze ook veel financiële beperkingen weg. Na de
houwer. Op haar achttiende vertrok ze naar Amsterdam opdracht voor de “Vogelman” bij de Willem Arntszhoeve
om aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunst te in Den Dolder kreeg ze een grote hoeveelheid opdrachten
studeren. Eigenlijk dacht ze van jongs af aan dat ze en aanvragen voor tentoonstellingen. Haar opdrachten
danseres zou worden, maar toch meldde ze zich aan de varieren tussen het maken van twee- en driedimensionaal
academie met een grote tas vol tekeningen en beeldjes. werk. Juist deze afwisseling kenmerkt Saskia, die zich
Ze verwachtte niet dat ze aangenomen zou worden, maar naast beeldhouwwerk en schilderkunst bijvoorbeeld ook
dat gebeurde wel. Haar studieperiode verliep verrassend bezighoudt met het maken van boeken.
zorgeloos en voorspoedig. Amsterdam als onbekende
stad was wel spannend voor Saskia, maar ze daagde Na deze drukke periode in Nederland zocht Saskia in de
zichzelf uit en leerde in rap tempo zelfvoorzienend en Antillen wat rust; een keuze die de rest van haar leven zou
autonoom te werken en leven. bepalen. Ze vestigde zich op Sint-Maarten en exposeerde
ook op Curaçao. Iedere drie maanden kwam Saskia uit de
Men vond dat ik als schilder Antillen naar Nederland toe met mallen, kunstwerken en
geen kleurgevoel had grote rollen met tekeningen. De omstandigheden in de
Antillen waren een paradijs voor het werken met nieuwe
materialen en Saskia begon te experimenteren met klei,
Saskia is als een spin in het web een verbindende factor karton, piepschuim; materialen die beschikbaar waren op
tussen collega-kunstenaars. Waar mogelijk bemiddelt ze het kleine eiland. Vanaf 2001 werd het lastiger om nieuwe
en koppelt ze mensen aan elkaar. Met het enorme net- werken van de Antillen naar Nederland te vervoeren. Na
werk dat zij de laatste decennia in binnen- en buitenland
opzette is dit een gemakkelijke taak. Opvallend, voor een de aanslag op de Twin Towers in New York kwamen er
strengere regels voor vluchtvervoer. Hierdoor was het
kunstenaar die altijd alleen werkte en uit een generatie niet langer mogelijk om grote kunstwerken – dikwijls in
die individualistisch is opgevoed.
onhandige formaten – mee te nemen tijdens een lange
vlucht. Na de beurscrisis in 2008 volgde nieuw avontuur:
Saskia’s ondernemende karakter ontpopte zich in de
tijd dat ze in Amsterdam studeerde en woonde. Haar Saskia zette haar eerste stappen naar China.
eerste exposities initieerde ze zelf: Saskia’s schilderijen
waren te vinden in restaurants en cafés. Ze verdiende ze Het houdt je fris en alert om veel te kunnen
de kost met het verkochte werk en een deeltijdbaan als
docent, tegen de waarschuwingen van haar ouders in; die Na haar periode in de Antillen experimenteerde Saskia
vonden dat het beroep van kunstenaar onzeker was en met klei en volgde ze een cursus om zich dit nieuwe
dat de kans klein was dat ze haar boterham ermee zou materiaal meester te maken. Ze wilde sneller leren over
kunnen verdienen. Ze leerde al snel om productief om te de mogelijkheden van klei en porselein en vertrok naar
gaan met afwijzingen: het gaf haar enorme kracht om de hèt porselein centrum van de wereld, gelegen in China.
wereld te tonen dat ze op eigen benen kon staan en zich Al elf jaar lang reist zij elk jaar twee maanden naar het
kon redden in de woelige wereld van beeldende kunst. Chinese Jingdezhen, de stad van het witte goud: het
De tegenslagen maakte haar ondernemend, een ware porselein. De eeuwenoude populariteit van porselein is te
vechter. danken aan de lichte kleur, de hardheid van het materiaal
en de vormbaarheid van de klei. In Europa was het dunne,
Door bij een bronsgieterij haar werk te prepareren kreeg glanzende en doorschijnende porselein onbekend tot in
ze de vrijheid om beelden te maken van monumentaal paardenschaal 40 cm de 13e eeuw. De ontdekkingsreiziger Marco Polo maakte vrouw met kraai 120 cm hoog