Page 3 - Albert Niemeyer REFLEX MODERN ART GALLERY AMSTERDAM april-mei 1989
P. 3
Hij weet dat zo iets al vele malen,'en vaak uit onmacht,'v66r
hem is gedaan. Door juist te beginnen bij de natuur , met name bij
het levende dier, als het ware op gelijke hoogte en met een blik
van verstandhouding , geeft hij de oerkrachten een hand en ontdekt
hij, zonder als een Adam namen uit te delen: mens, dier en ding.
Om hen opnieuw te formuleren, met een nieuwe naam te
schilderen.
Dat is letterlijk oorspronkelijk. Om te vinden wat hij vermoedde
dat aanwezig is in zijn eerste potentie. Wat daaruit wordt
geschilderd groeit in kracht van voorstellingsvermogen. Op grote
formaten papier. Want de wereld is niet klein wanneer je er
aandachtig en met nieuwe ogen in reist.
Ruim een jaar geleden was Alber Niemeyer een absolute
onbekende in het openbare kunst leven. Hij hield zich min of meer
verscholen in het Noodkerkje van Ommel waar ,'z ogaat het verhaal
,'waar hij nauwelijks vindbaar en jaren lang zich voorbe reidde op
zijn openbaar leven als beeldend kunstenaar. Hij hield zich
afzijdig van de kunstwereld , maar genoot heel voorzichtig alleen
regionaal enige bekenheid. Totdat hij begon te exposeren . En toen
is het snel gegaan. Niet alleen in eigen land maar ook daar buiten .
En in een Europese en Amerikaanse galerieketen kon men zijn
eerstelingen zien.
Schilderijen op groot formaat, acryl op papier en linnen .
De meest recente werken dienen zich nu aan in een dubbel
expositie , bij Galerie Willy Schoots in Eindhoven en bij Reflex
Modern Art Gallery in Amsterdam. De were ld van het dier heeft
hij even losgelaten , om het met de mens te proberen , met
gedachten , emoties , toestanden , verlangens , feestelijkheden ,
herinneringen.
Zoals een schilder als hij te doen staat. Wie in zijn schilderijen
wil verdwijnen loopt de kans iets bijzonders mee te maken .
Amsterdam
Frans Duister
3