Page 5 - Menselijk al te menselijk
P. 5

Schakel tussen verleden en heden




 Al op heel jonge leeftijd wist Albert dat hij ‘vrij kunste-  Inspiratie vindt Albert op vele manieren en in de
 naar’ wilde worden en wilde creëren: eerst als tekenaar,   diverse materialen die hij gebruikt in zijn werk. Voor een
 daarna met schilderingen op papier, sculpturen en   opdracht over de Gouden Eeuw doet hij onderzoek en
 schilderijen (mixed media). De laatste 15 jaar zie je een   schaft antiquarische boeken aan waarbij de pagina’s je
 ontwikkeling in zijn manier van werken die in meer of   een gevoel geven over die tijd. De pagina’s gebruikt hij
 mindere mate aan een collage doet denken, hoewel   voor de achtergrond, de basis van het schilderij. In het
 die term de lading niet dekt. Deze werkwijze vormt het   schilderij over de Gouden Eeuw zijn dit pagina’s uit een
 skelet van het werk, waarbij je het teken- en schilder-  boek uit 1701 over Michiel de Ruyter. Authenticiteit is bij
 werk moet zien als de ziel, de organen en de huid van   projecten als deze belangrijk om een verbinding met het
 het schilderij.  verleden te krijgen en te vangen.
 Na de opleiding van lithografisch tekenen aan de   Nieuw is voor Albert een ongepaste term voor het
 grafische school in Eindhoven heeft Albert zich als   beschrijven van kunst; alles dat nu gemaakt wordt
 autodidactisch kunstenaar ontwikkeld. In de jaren ’70   is beïnvloed door dat wat al eerder is vormgegeven.
 werkte Albert in verscheidene dierentuinen in Neder-  Albert beschouwt dat als een meerwaarde, omdat het
 land en voelde hij zich comfortabel tussen de dieren   verleden niet los gezien kan worden van het heden en
 die hij in zijn vrije tijd tekende en schilderde. Vanaf 1980   de toekomst. Om deze reden gebruikt hij in zijn mixed
 heeft hij zich volledig op het kunstenaarschap kunnen   media-werken ook oude materialen. Zelfs de lijsten
 toeleggen.  waarin Albert zijn werken presenteert zijn niet nieuw;
             deze vindt hij in Parijs en passen bij de periode van het
 Vrijheid vond en vind ik een van de belangrijkste   thema van het schilderij.
 dingen, dat is mijn drijfveer   Het huidige thema van zijn werk wordt gevormd door
 Veel dierentuinen in Nederland leden aan een gebrek   ‘revolutionaire persoonlijkheden’: mensen die vooruit-
             strevende denkwijzen ontwikkelden, nieuwe theorieën
 aan financiën om de dieren en het personeel goed te   en gezichtspunten die tot op de dag van vandaag
 verzorgen. Vroeg in de ochtend kwam Albert al naar de   nog van invloed zijn. Denk daarbij aan schrijvers,
 dierentuin toe om hen te verzorgen. De kooien waren   kunstenaars, componisten, filosofen. En zoals voor deze
 klein en beklemmend, wat Albert niet vond passen bij
 zijn sterke behoefte aan vrijheid. Zijn leven lang zou   expositie met het thema ‘Menselijk, al te menselijk’ een
             schilderij over Friedrich Nietzsche, filosoof, dichter en
 Albert zich laten sturen door de drang van vrijheid die   filoloog.
 hij in de dierentuinen in perspectief leerde te zetten.
 Vrijheid als eerste levensbehoefte voor mens en dier, en   Wanneer hij een werk creëert waarin hij thematisch een
 daar waar hij kan helpt hij mens en dier.
             ‘revolutionaire persoonlijkheid’ afbeeldt, zoekt Albert
             voor de opzet van zijn werk materialen uit de tijd waarin
 De tekeningen en schilderijen van dieren uit Alberts   deze persoon leefde. Het resulteert in een uitgebreide
 beginperiode zijn dynamisch en vol kleur. Ze tonen   bibliotheek in zijn huis, vol boeken en paperassen uit
 de volle en rijke geschiedenis van het Afrika dat hij   verschillende eeuwen die hij gebruikt voor zijn schil-
 tijdens zijn reizen leerde kennen. Maar kleur moet een
 functie hebben; als het geen functie heeft vindt Albert   derijen. Met grote precisie verwerkt hij de materialen
             op het paneel of doek, waarbij hij veel onderdelen al
 het doelloos. Niet alle werken zijn zo kleurrijk als de   heeft bewerkt voordat ze op de ondergrond geplaatst
 dierenportretten die hij maakte. Kleur kan soms afleiden   worden. Heel vaak zijn het al kleine schilderijtjes waar de
 en afwijken van het doel. Zodra de kleur een vorm van   basis mee gelegd wordt. Als de basis klaar is, dan is de
 decoratie wordt, laat Albert dit liever weg.   oscar wilde - andré gide - virginia woolf - vladimir majakovski  155x245 cm   binding met het onderwerp er; die is voelbaar en maakt   imàgens andaluzas para carmina burana en el teatro lope de vega en sevilla
                                                                 120(135)x264 cm
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10