Page 16 - Albert Niemeyer-(R)EVOLUTION
P. 16
Before I started this painting, I had already completed ‘Discoverer with the photograph
of a monkey that is a unique specimen’. That painting gave me an irresistible urge
to paint a portrait of a monkey. Not an obvious subject for a painting. I have always
had animals in my work but at this point they start playing the main role. Rodin’s
sculpture ‘Le Penseur’ was the starting point for this work - not its appearance
but its inner nature. It is not about the intellectual thoughts that man claims for
himself but it is an inner strategy with a tranquillity that belongs to that strategy.
Gelada monkeys have the intelligence to observe things, to remember and to
make plans using their instinctive powers. Gelada monkeys live in the mountains
of Ethiopia. They have the ability to sit in the pose in which I have portrayed him.
We call it a human pose but it belongs to this species of monkey. There are
many details in the painting that I enjoy. The area on his right arm (his left for
us) intrigues me. It is a very beautiful but disruptive area. It is the beauty of the
imperfection that makes it perfect.
Voordat ik aan dit schilderij begon heb ik het schilderij ‘Discoverer with the photograph
of a monkey that is a unique specimen’ (‘Ontdekkingsreiziger met de foto van een
aap die enig is in zijn soort’) gemaakt. Door dat schilderij had ik een onstuitbare
behoefte om een aap te portretteren. Een niet voor de hand liggend onderwerp
voor een schilderij. Ik heb altijd wel dieren in mijn werk gehad maar niet op de
manier waarop ik ze nu de hoofdrol geef. Bij dit werk was Rodins ‘Le penseur’ het
uitgangspunt, niet uiterlijk maar innerlijk. En daarbij gaat het niet om intellectuele
gedachten zoals de mens zich die toe-eigent, maar gaat het om een innerlijke
strategie met een rust die bij die strategie hoort. Gelada apen hebben de intelligentie
om dingen waar te nemen, te onthouden en plannen te maken met hun instinctieve
vermogens. Gelada apen wonen in het hooggebergte van Ethiopië. Zij hebben de
eigenschap om er zo bij te zitten zoals ik hem heb afgebeeld. Wij noemen het een
menselijke houding maar het hoort bij deze apensoort. Er zijn veel details in het
schilderij waarvan ik geniet. Het vlak op zijn rechterarm (voor ons links) intrigeert
me. Het is een heel mooi storend vlak. Het is de schoonheid van imperfectie die
daardoor perfect wordt.
94