Page 2 - AlbertNiemeyer-mixed-media-nl
P. 2
In het Walhalla (1989 - 110x170 cm)
Albert Niemeyer formuleert
opnieuw de wereld
Vanuit een positie die de mens in de loop
van zijn bestaan lijkt kwijtgeraakt te zijn,
is Albert Niemeyer tot schilderen gekomen.
Het is de plaatsbepaling van een mens die
heel gericht en bewust de tegenoverge-
stelde kant uitloopt, in de richting van een
non-verbaal paradijs, zich verwijderend van
de condities en de gewoonten, van de mode
en de verwachtingspatronen. Het beproefde
adagium dat de natuur de leermeesteres
van de kunst is, heeft deze oorspronkelijke
schilder anders opgevat dan het hem te
geloven was voorgehouden. Het verschil
met de traditie zit voor hem in de positie
die hij wil innemen tegenover de natuur.
Om te kunnen binnentreden in die natuur,
als een soortgelijke en op z’n minst als een
levend wezen tussen de andere wezens. Zo
bakende hij zijn territorium af, als een mens
die opnieuw erachter wilde komen hoe de
natuur zich tot die mens kan verhouden. Dat
verwonderde herontdekken begon bij de
dierenwereld.
FRANS DUISTER
AFRICA (1987 - 165x300 cm)
Popart in Soweto (1991 - 160x200 cm)
PORTRET DOCHTER
Lijst 19e eeuw
Afmeting 55x74 cm
2006
In opdracht
gemaakt
Albert Niemeyer is in de meest volstrekte
zin autodidact en misschien is hij de
enige echte Wilde. Kracht manifesteert
zich optimaal waar die uit de voegen van
een strakke vorm barst. De grote formaten
hebben hun grenzen, de begrensde maken
ruimte. MAARTEN BEKS
Diary of a Journey
(1992 - 33x36x36 cm)
Triptych of a set of triplets
Drieluik van een drieling (1992 - 120x150 cm)
La tripulaciòn de la Médus, puesto en escena
The crew of the Médus, put in scene
(1999 - 155x150 cm)
Les deux soeurs et leur minette
Two sisters and their cat
(2004 - 140x165 cm) Frame 1870
Salvador Dali with Gala
(2009 - 120x150 cm) Frame 1850
Bij het portretteren van Dali was het voor
mij belangrijk om de “Dali wereld” intact
te laten zonder dat het een “Dali kopie” zou
worden. Het was moeilijk om zijn karikatu-
rale image op de achtergrond te krijgen en
wel zijn vanzelfsprekende excentriciteit tot
uiting te brengen en zo intiem te maken dat
het bijna privé wordt.
William Shakespeare 1564-1616
(2009 - 112x151 cm) Lijst 18e eeuw
Portretten: elke beslissing die ik neem staat in
dienst van de persoon die ik uitbeeld. Ik geniet
daarvan. Ik maak portretten van personen die
vaak al van jongs af aan in mijn leven tot mijn
verbeelding spreken. Shakespeare is zo iemand
die als kabbelend water altijd tot mijn leven heeft
behoord.
Over mijn lijsten
De antieke lijsten die ik
vanaf 1992 voor mijn
werk gebruik, zijn een
essentieel onderdeel
van mijn schilderijen.
De lijsten vormen de
basis van waaruit ik
werk. Doelstelling van
de lijst in combina-
tie met het werk is
synergie. De lijsten
komen uit Parijs van
een restaurateur die
zijn voorraad deels
gebruikt voor restau-
ratiewerkzaamheden
voor de grote musea
in Parijs. De lijsten zijn
kostbaar. Ook in de niet
“dood gerestaureerde”
vorm waarin ik ze wil
hebben. Dat je aan de
lijsten kunt zien dat ze
al een leven hebben
geleefd, maakt deel uit
van mijn werk. Het nu
bestaat dankzij datgene
wat geweest is. Een
volledig gerestaureerde
lijst of een nieuwe lijst
is voor mij een dode
materie.
In de belangrijke plaats
die ik aan de lijsten
toebedeel, verbeelden
zij de schoonheid
van de status waarin
mijn schilderij zich
thuis voelt. Net zoals
wij onze kleding kiezen,
de auto, ons huis.
Dat zijn onze kaders
waarin we ons thuis
voelen en die essentieel
zijn in ons bestaan.
Het verwaarlozen van
de kaders betekent
dat je jezelf of in dit
geval het werk tekort
doet. Voor mij is het
een wijze waarop ik het
territorium van het werk
afbaken. Een territorium
waarin het werk zijn
of haar ego heeft. De
mensen en dieren die
ik uitbeeld moeten een
exhibitionistische arro-
gantie hebben voor het
uiteindelijke doel om
zichzelf te plaatsen in
huiskamers, bedrijven
en musea. Mijn werken
voelen zich veilig in
welke omgeving ook.
Sergei Sergevevich Prokoiev 1891- 1953
(2010 - 74x113 cm) Frame Biedermeier 1830
Een interpretatie van Romeo en Juliet onder leiding van Valery
Gergiev was de aanzet om een portret van Prokoiev te maken. Als
je naar zijn muziek luistert, is het onbegrijpelijk, vanzelfsprekend en
logisch. En dat allemaal tegelijk. Dat heb ik in zijn portret verwerkt
samen met de twee thema’s. Romeo en Juliet zijn op een vertrou-
wde manier opgenomen in zijn gezicht. Het ballet heb ik verwerkt in
de linkerschouder (als je voor het werk staat), je ziet de beweging en
hoort de klanken. The Battle On The Ice heb ik verwerkt in de
omtrek van het gezicht en de rechterschouder.
Hyde park London 1899
(2007 - 74x113 cm) Frame Art Nouveau
Jardin des Plantes,
Paris 1902:
she is the favourite
sweetheart of the visitors.
Parc Leopold,
Brussels 1907:
pale white Belgium girl
thinking her unique
thoughts.
Parque de Maria Louisa,
Sevilla 1911:
she is smiling.
Vondelpark,
Amsterdam 1913:
she winked at me.
Hyde park London 1899: she shows funny faces.