Page 3 - AlbertNiemeyer-mixed-media-nl
P. 3

In het Walhalla  (1989 - 110x170 cm) 

Albert Niemeyer formuleert  
opnieuw de wereld
Vanuit een positie die de mens in de loop 
van zijn bestaan lijkt kwijtgeraakt te zijn, 
is Albert Niemeyer tot schilderen gekomen. 
Het is de plaatsbepaling van een mens die 
heel gericht en bewust de tegenoverge-
stelde kant uitloopt, in de richting van een 
non-verbaal paradijs, zich verwijderend van 
de condities en de gewoonten, van de mode 
en de verwachtingspatronen. Het beproefde 
adagium dat de natuur de leermeesteres 
van de kunst is, heeft deze oorspronkelijke 
schilder anders opgevat dan het hem te 
geloven was voorgehouden. Het verschil 
met de traditie zit voor hem in de positie 
die hij wil innemen tegenover de natuur. 
Om te kunnen binnentreden in die natuur, 
als een soortgelijke en op z’n minst als een 
levend wezen tussen de andere  wezens. Zo 
bakende hij zijn territorium af, als een mens 
die opnieuw erachter wilde komen hoe de 
natuur zich tot die mens kan verhouden. Dat 
verwonderde herontdekken begon bij de 
dierenwereld.
FRANS DUISTER
AFRICA (1987 - 165x300 cm) 

Popart in Soweto (1991 - 160x200 cm) 

PORTRET DOCHTER 
Lijst 19e eeuw 
Afmeting 55x74 cm 

2006 
In opdracht  
gemaakt 
Albert Niemeyer is in de meest volstrekte 
zin autodidact en misschien is hij de 
enige echte Wilde. Kracht manifesteert 
zich optimaal waar die uit de voegen van 
een strakke vorm barst. De grote formaten 
hebben hun grenzen, de begrensde maken 
ruimte. MAARTEN BEKS 

Diary of a Journey   
(1992 - 33x36x36 cm) 

Triptych of a set of triplets
Drieluik van een drieling (1992 - 120x150 cm)
La tripulaciòn de la Médus, puesto en escena   
The crew of the Médus, put in scene
(1999 - 155x150 cm) 

Les deux soeurs et leur minette 
Two sisters and their cat  
(2004 - 140x165 cm) Frame 1870 

Salvador Dali with Gala    
(2009 - 120x150 cm) Frame 1850 

Bij het portretteren van Dali was het voor 
mij belangrijk om de “Dali wereld” intact 
te laten zonder dat het een “Dali kopie” zou 
worden. Het was moeilijk om zijn karikatu-
rale image op de achtergrond te krijgen en 
wel zijn vanzelfsprekende excentriciteit tot 
uiting te brengen en zo intiem te maken dat 
het bijna privé wordt. 
William Shakespeare 1564-1616 
(2009 - 112x151 cm) Lijst 18e eeuw  
Portretten: elke beslissing die ik neem staat in 
dienst van de persoon die ik uitbeeld. Ik geniet 
daarvan. Ik maak portretten van personen die 
vaak al van jongs af aan in mijn leven tot mijn 
verbeelding spreken. Shakespeare is zo iemand 
die als kabbelend water altijd tot mijn leven heeft 
behoord. 

Over mijn lijsten
De antieke lijsten die ik 
vanaf 1992 voor mijn 
werk gebruik, zijn een 
essentieel onderdeel 
van mijn schilderijen. 
De lijsten vormen de 
basis van waaruit ik 
werk. Doelstelling van 
de lijst in combina-
tie met het werk is 
synergie. De lijsten 
komen uit Parijs van 
een restaurateur die 
zijn voorraad deels 
gebruikt voor restau-
ratiewerkzaamheden 
voor de grote musea 
in Parijs. De lijsten zijn 
kostbaar. Ook in de niet 
“dood gerestaureerde” 
vorm waarin ik ze wil 
hebben. Dat je aan de 
lijsten kunt zien dat ze 
al een leven hebben 
geleefd, maakt deel uit 
van mijn werk. Het nu 
bestaat dankzij datgene 
wat geweest is. Een 
volledig gerestaureerde 
lijst of een nieuwe lijst 
is voor mij een dode 
materie. 
In de belangrijke plaats 
die ik aan de lijsten 
toebedeel, verbeelden 
zij de schoonheid 
van de status waarin 
mijn schilderij zich 
thuis voelt. Net zoals 
wij onze kleding kiezen, 
de auto, ons huis.
Dat zijn onze kaders 
waarin we ons thuis 
voelen en die essentieel 
zijn in ons bestaan. 
Het verwaarlozen van 
de kaders betekent 
dat je jezelf of in dit 
geval het werk tekort 
doet. Voor mij is het 
een wijze waarop ik het 
territorium van het werk 
afbaken. Een territorium 
waarin het werk zijn 
of haar ego heeft. De 
mensen en dieren die 
ik uitbeeld moeten een 
exhibitionistische arro-
gantie hebben voor het 
uiteindelijke doel om 
zichzelf te plaatsen in 
huiskamers, bedrijven 
en musea. Mijn werken 
voelen zich veilig in 
welke omgeving ook. 

Sergei Sergevevich Prokoiev 1891- 1953 
(2010 - 74x113 cm) Frame Biedermeier 1830
Een interpretatie van Romeo en Juliet onder leiding van Valery 
Gergiev was de aanzet om een portret van Prokoiev te maken. Als 
je naar zijn muziek luistert, is het onbegrijpelijk, vanzelfsprekend en 
logisch. En dat allemaal tegelijk. Dat heb ik in zijn portret verwerkt 
samen met de twee thema’s. Romeo en Juliet zijn op een vertrou-
wde manier opgenomen in zijn gezicht. Het ballet heb ik verwerkt in 
de linkerschouder (als je voor het werk staat), je ziet de beweging en 
hoort de klanken. The Battle On The Ice heb ik verwerkt in de 
omtrek van het gezicht en de rechterschouder. 
Hyde park London 1899 
(2007 - 74x113 cm) Frame Art Nouveau 

Jardin des Plantes,    
Paris 1902:     
she is the favourite 
sweetheart of the visitors.
Parc Leopold,    
Brussels 1907:
pale white Belgium girl 
thinking her unique 
thoughts. 
Parque de Maria Louisa, 
Sevilla 1911:     
she is smiling.
Vondelpark,   
Amsterdam 1913:
she winked at me. 

Hyde park London 1899: she shows funny faces.
   1   2   3   4