Page 20 - Menselijk al te menselijk
P. 20

Moderne alchemist




             Hans Janssen komt uit een pottenbakkersfamilie die                                                                     In feite keerde hij het smeltproces om en ontdekte
             zich gevestigd had in de kop van Limburg. Door de                                                                      zo fusing, een techniek in koud glas. Dit gaf hem
             vruchtbare kleigrond in dit gebied kwamen pottenbak-                                                                   de mogelijkheid om de grenzen van al bekende
             kers met grote regelmaat voor; iedere familie had een                                                                  glas-in-loodtechnieken op te zoeken en driedimensio-
             eigen atelier, stijl en uniciteit. Dit specifieke gebied in                                                            naal te werken. Hier ontving hij de Innovatie Award voor
             Limburg werd daardoor geroemd om haar bijzondere                                                                       in 2012. Een negatief vormen met een mal in keramiek
             keramieken. Pottenbakkers waren allemaal autodidact                                                                    en glas is ongebruikelijk; Hans is de enige ter wereld die
             en leerden van jongs af aan het ambacht van hun                                                                        dit met deze combinatie aan materialen doet. Slumping
             vaders. Glazuur maken werd echter niet geleerd; daar                                                                   is de stap na fusing: het over een vorm laten zakken
             was een ferme kennis van scheikunde en formules voor                                                                   van een gefused stuk glas. Doordat het glas op een hoge
             nodig. Tot de jaren ‘70 was het een waar walhalla voor                                                                 temperatuur een beetje vloeibaar en vervormbaar
             liefhebbers en makers, maar door goedkope import                                                                       wordt, zal het langzaam maar zeker in de betreffende
             uit China werd het aanbod exorbitant en kwam er                                                                        vorm zakken en de vorm van het model aannemen.
             abrupt een einde aan dit gouden tijdperk. Hans wist
             een nieuwe weg in te slaan met het medium waaraan                                                                      De werken van Hans zijn veelal figuratief, met mensen-
             hij van jongs af aan werd blootgesteld en ontwikkelde                                                                  hoofden en vrouwenlichamen die als een spreekbuis
             nieuwe technieken. Bijzonder aan de werken van Hans is                                                                 voor de maker fungeren. Bij keramiek- en pottenbak-
             de wijze waarop hij nieuwe technieken heeft toegepast.                                                                 technieken wordt altijd gewerkt met een positieve en
             In zijn glaswerk is een duidelijk onderscheid te maken                                                                 negatieve vorm, afhankelijk van de vorm die de maker
             tussen fusing en slumping, de termen die hij deze nieuwe                                                               van origine boetseert. Een negatief – een laag of schil
             werkwijzen gaf.                                                                                                        om een beeld heen – is lastiger te maken voor torso’s
                                                                                                                                    dan voor minder dynamische vormen.
             Van positief gips naar negatief glas, driedimensi-
             onaal zodat alle kanten interessant zijn                                                                               Als je vaker tentoonstelt, moet je met nieuwe
                                                                                                                                    dingen komen
             Met zijn achtergrond in pottenbakken ontstond bij Hans
             de behoefte om ook te leren over glazuren en om een                                                                    Hans is in de eerste plaats een kunstenaar, maar heeft
             opleiding in glasbewerking en plastische vormgeving te                                                                 ook het ondernemerschap in zijn bloed zitten. Zijn
             volgen. Na de voltooiing van de academie richtte hij zijn                                                              publiek en de markt waarin hij zich beweegt kent hij
             eigen atelier De Pinguïn op, met als doel om hernieuwde                                                                goed; hij leert van de keuzes die zijn kopers maken. Hans
             interesse in eierschaalporselein aan te wakkeren in                                                                    speelt in op de wens van zijn publiek, zonder uit het oog
             Nederland. In deze tijd combineerde hij het ontwikkelen                                                                te verliezen dat het experiment en verhaal op de eerste
             van eierschaalporselein met schilderingen op harde                                                                     plaats komen. Ook in de opdrachten die hij maakt, zoekt
             keramiek.                                                                                                              hij naar nieuwe grenzen van de media die hij gebruikt.
                                                                                                                                    Zo onderzoekt hij de mogelijkheden van porseleinverf
             Eind jaren ’80 sloeg hij een andere weg in. Hans combi-                                                                in gebrandschilderd glas wanneer hij portretten maakt.
             neerde voortaan lesgeven met vrij werk maken en kocht                                                                  Bijzonder aan het werken met porseleinglas is de
             een pand waarin hij een eigen atelier vestigde. Hans                                                                   mogelijkheid om op vrij lage temperatuur in te branden.
             combineerde zijn kennis over aardewerk en glazuren                                                                     Daardoor behoudt de verf haar gehardheid. Soms
             met creaties van glas en later ook keramiek. Door te                                                                   combineert hij dit met een LED-paneel erachter om
             experimenteren met glas-in-lood en door nieuwe tech-                                                                   het werk driedimensionaal te maken. Voor Hans is het
             nieken uit te proberen, ontdekte Hans dat met etsen ook                                                                belangrijk te blijven vernieuwen. Met grote regelmaat
             figuren uit glas-in-lood te verkrijgen waren. Daarnaast                                                                neemt hij deel aan tentoonstellingen, waarbij hij zichzelf
             oefende hij met het aan elkaar smelten van glas.                                                                       telkens uitdaagt om met nieuwe dingen te komen.

                                                                 swyngam  100 cm hoog                                                                                                   amphylon  130 cm hoog
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25