Page 21 - Menselijk al te menselijk
P. 21

Moderne alchemist




 Hans Janssen komt uit een pottenbakkersfamilie die   In feite keerde hij het smeltproces om en ontdekte
 zich gevestigd had in de kop van Limburg. Door de   zo fusing, een techniek in koud glas. Dit gaf hem
 vruchtbare kleigrond in dit gebied kwamen pottenbak-  de mogelijkheid om de grenzen van al bekende
 kers met grote regelmaat voor; iedere familie had een   glas-in-loodtechnieken op te zoeken en driedimensio-
 eigen atelier, stijl en uniciteit. Dit specifieke gebied in   naal te werken. Hier ontving hij de Innovatie Award voor
 Limburg werd daardoor geroemd om haar bijzondere   in 2012. Een negatief vormen met een mal in keramiek
 keramieken. Pottenbakkers waren allemaal autodidact   en glas is ongebruikelijk; Hans is de enige ter wereld die
 en leerden van jongs af aan het ambacht van hun   dit met deze combinatie aan materialen doet. Slumping
 vaders. Glazuur maken werd echter niet geleerd; daar   is de stap na fusing: het over een vorm laten zakken
 was een ferme kennis van scheikunde en formules voor   van een gefused stuk glas. Doordat het glas op een hoge
 nodig. Tot de jaren ‘70 was het een waar walhalla voor   temperatuur een beetje vloeibaar en vervormbaar
 liefhebbers en makers, maar door goedkope import   wordt, zal het langzaam maar zeker in de betreffende
 uit China werd het aanbod exorbitant en kwam er   vorm zakken en de vorm van het model aannemen.
 abrupt een einde aan dit gouden tijdperk. Hans wist
 een nieuwe weg in te slaan met het medium waaraan   De werken van Hans zijn veelal figuratief, met mensen-
 hij van jongs af aan werd blootgesteld en ontwikkelde   hoofden en vrouwenlichamen die als een spreekbuis
 nieuwe technieken. Bijzonder aan de werken van Hans is   voor de maker fungeren. Bij keramiek- en pottenbak-
 de wijze waarop hij nieuwe technieken heeft toegepast.   technieken wordt altijd gewerkt met een positieve en
 In zijn glaswerk is een duidelijk onderscheid te maken   negatieve vorm, afhankelijk van de vorm die de maker
 tussen fusing en slumping, de termen die hij deze nieuwe   van origine boetseert. Een negatief – een laag of schil
 werkwijzen gaf.  om een beeld heen – is lastiger te maken voor torso’s
             dan voor minder dynamische vormen.
 Van positief gips naar negatief glas, driedimensi-
 onaal zodat alle kanten interessant zijn  Als je vaker tentoonstelt, moet je met nieuwe
             dingen komen
 Met zijn achtergrond in pottenbakken ontstond bij Hans
 de behoefte om ook te leren over glazuren en om een   Hans is in de eerste plaats een kunstenaar, maar heeft
 opleiding in glasbewerking en plastische vormgeving te   ook het ondernemerschap in zijn bloed zitten. Zijn
 volgen. Na de voltooiing van de academie richtte hij zijn   publiek en de markt waarin hij zich beweegt kent hij
 eigen atelier De Pinguïn op, met als doel om hernieuwde   goed; hij leert van de keuzes die zijn kopers maken. Hans
 interesse in eierschaalporselein aan te wakkeren in   speelt in op de wens van zijn publiek, zonder uit het oog
 Nederland. In deze tijd combineerde hij het ontwikkelen   te verliezen dat het experiment en verhaal op de eerste
 van eierschaalporselein met schilderingen op harde   plaats komen. Ook in de opdrachten die hij maakt, zoekt
 keramiek.    hij naar nieuwe grenzen van de media die hij gebruikt.
             Zo onderzoekt hij de mogelijkheden van porseleinverf
 Eind jaren ’80 sloeg hij een andere weg in. Hans combi-  in gebrandschilderd glas wanneer hij portretten maakt.
 neerde voortaan lesgeven met vrij werk maken en kocht   Bijzonder aan het werken met porseleinglas is de
 een pand waarin hij een eigen atelier vestigde. Hans   mogelijkheid om op vrij lage temperatuur in te branden.
 combineerde zijn kennis over aardewerk en glazuren   Daardoor behoudt de verf haar gehardheid. Soms
 met creaties van glas en later ook keramiek. Door te   combineert hij dit met een LED-paneel erachter om
 experimenteren met glas-in-lood en door nieuwe tech-  het werk driedimensionaal te maken. Voor Hans is het
 nieken uit te proberen, ontdekte Hans dat met etsen ook   belangrijk te blijven vernieuwen. Met grote regelmaat
 figuren uit glas-in-lood te verkrijgen waren. Daarnaast   neemt hij deel aan tentoonstellingen, waarbij hij zichzelf
 oefende hij met het aan elkaar smelten van glas.    telkens uitdaagt om met nieuwe dingen te komen.

 swyngam  100 cm hoog                                            amphylon  130 cm hoog
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26