Page 23 - Menselijk al te menselijk
P. 23

Daar waar andere kunstenaars nieuwe werken maken,
 zoekt Hans vernieuwing in nieuwe media en technieken
 om zo in de voorhoede te blijven.
 Niet al zijn werken hebben titels, maar wanneer Hans dit
 wel doet, is het een knipoog naar de Griekse mythologie.
 Lysippe, de naam van zijn website, is Grieks voor ‘zij die
 de paarden vrijlaat’: een referentie naar zijn voorliefde
 voor paardrijden, het afbeelden van vrouwen en de
 vrijheid waar hij als kunstenaar van geniet.
 Alle collega’s zijn er, dus ik ben er natuurlijk ook

 Participeren aan Musiom is voor Hans als vanzelfspre-
 kend en hij voelt zich goed tussen tijdgenoten, collega’s
 en vrienden. Hij is comfortabel in de rol van organisator;
 veel kunstenaars die betrokken zijn bij Musiom kent
 Hans al van eerdere groepstentoonstellingen en
 samenwerkingen. Bijzonder aan zijn oeuvre is dat hij
 regelmatig opvalt als kunstenaar die werkt met koud
 glas. In de wereld van glaskunst wordt voornamelijk
 gewerkt met geblazen warm glas.
 De komende tijd richt Hans zich op werken met porse-
 lein en doeken. Hij kocht kantweefsel om te combineren
 met porselein: de weefsels van het doek worden
 weggebrand en een bijzonder patroon blijft hierdoor
 over. Voor de museale tentoonstelling in Musiom
 heeft Hans torso’s met hoofddeksels geselecteerd. De
 toevoeging van het glas aan het beeld was in eerste
 instantie bedoeld als eyecatcher, om het beeld naar een
 nieuw niveau te tillen. Hij heeft ideeën over het verhaal
 dat de werken vertellen, maar nodigt de kijker uit hier
 zelf invulling aan te geven.













 karhixahar  120 cm hoog      sobek  130 cm hoog
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28