Page 22 - Menselijk al te menselijk
P. 22

Daar waar andere kunstenaars nieuwe werken maken,
                                                                 zoekt Hans vernieuwing in nieuwe media en technieken
                                                                 om zo in de voorhoede te blijven.
                                                                 Niet al zijn werken hebben titels, maar wanneer Hans dit
                                                                 wel doet, is het een knipoog naar de Griekse mythologie.
                                                                 Lysippe, de naam van zijn website, is Grieks voor ‘zij die
                                                                 de paarden vrijlaat’: een referentie naar zijn voorliefde
                                                                 voor paardrijden, het afbeelden van vrouwen en de
                                                                 vrijheid waar hij als kunstenaar van geniet.
                                                                 Alle collega’s zijn er, dus ik ben er natuurlijk ook

                                                                 Participeren aan Musiom is voor Hans als vanzelfspre-
                                                                 kend en hij voelt zich goed tussen tijdgenoten, collega’s
                                                                 en vrienden. Hij is comfortabel in de rol van organisator;
                                                                 veel kunstenaars die betrokken zijn bij Musiom kent
                                                                 Hans al van eerdere groepstentoonstellingen en
                                                                 samenwerkingen. Bijzonder aan zijn oeuvre is dat hij
                                                                 regelmatig opvalt als kunstenaar die werkt met koud
                                                                 glas. In de wereld van glaskunst wordt voornamelijk
                                                                 gewerkt met geblazen warm glas.
                                                                 De komende tijd richt Hans zich op werken met porse-
                                                                 lein en doeken. Hij kocht kantweefsel om te combineren
                                                                 met porselein: de weefsels van het doek worden
                                                                 weggebrand en een bijzonder patroon blijft hierdoor
                                                                 over. Voor de museale tentoonstelling in Musiom
                                                                 heeft Hans torso’s met hoofddeksels geselecteerd. De
                                                                 toevoeging van het glas aan het beeld was in eerste
                                                                 instantie bedoeld als eyecatcher, om het beeld naar een
                                                                 nieuw niveau te tillen. Hij heeft ideeën over het verhaal
                                                                 dat de werken vertellen, maar nodigt de kijker uit hier
                                                                 zelf invulling aan te geven.













             karhixahar  120 cm hoog                                                                                                                 sobek  130 cm hoog
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27